tiistai 25. lokakuuta 2016

POLIISIOPERAATIO TAMPEREEN-PIRKKALAN LENTOASEMALLA

Tänään illalla noin kello 18 aikaan Tampereelle laskeutui liettualaisen Small Planet Airlinesin Espanjan Malagasta saapunut kone. Matkalla Suomeen, Hollannin ilmatilassa kello 15.32 viranomaiset saivat hälytyksen, että kone olisi kaapattu. Kone saapui aikataulussa määränpäähänsä kahden Hornet-hävittäjän saattamana. Hävittäjäsaattue kaapatuksi oletetulla koneella oli Ranskasta saakka, mutta vielä ei ole tiedossa olivatko saattajat koko ajan suomalaisia Horneteja, vai saattoiko konetta osan matkasta muitten maitten ilmavoimat.

Tampereella oli odottamassa parikymmentä poliisiautoa, hälytysajoneuvoja ja suureksi kuvailtu poliisioperaatio.Koneen laskeuduttua annettiin tieto, ettei kaappausta ollut tapahtunut, eikä mitään muutakaan ja että koko operaatio oli perustunut häiriöön; joko tekniseen tai ihmisten väliseen väärinymmärrykseen. Joka tapauksessa viranomaisille oli välittynyt tieto konekaappauksesta.

Häiriön syystä ei kerrota julkisesta koska "kyseistä mekanismia käytetään muulloinkin" ja sen toiminta vaarantuisi liiasta julkisuudesta.

Sellaista sattuu, on helppo ajatella. Toisaalta syyskuun 27. 2016, noin kuukausi sitten, Kajaanin lentoasemalla oli toinen suuri poliisioperaatio lentokoneeseen kohdistetun uhan vuoksi. Tuolloin tapausta ei selitetty muuten kuin sanomalla "mitään ei tapahtunut, uhka oli perätön" ja että ilmoitus uhasta olisi tullut ulkomailta.

Kuukaudessa kaksi merkittävää uhkaa suomalaisilla lentoasemilla on huomattavan paljon. Saattaa olla, että molemmissa tapauksissa syynä oli sama poliisin mainitseman uhasta hälyttävän mekanismin vika. Ehkä Kajaanissakin mekanismi hälytti ulkomaan ilmatilassa ja tästä syystä poliisi kertoi "ilmoituksen tulleen ulkomailta", ja antoi yleisön ymmärtää että vieras turvallisuuspalvelu, ei suomalainen, olisi kämmännyt. Poliisihan on suoraan sanonut ettei tästä mystisestä "mekanismista", joka varoittaa lentokonekaappauksista haluta kertoa tarkempia tietoja julkisesti. Joko tekninen laite tai inhimillinen varoitusjärjestelmä kärsii lasten vaivoista ja tultaneen korjaamaan.

Toinen vaihtoehto on synkempi: kansalle valehdellaan. Mahdollisesti sekä Tampereella että Kajaanissa, tai jommassa kummassa, oli kyseessä selkeä vaaratilanne. Koneessa oli henkilö tai henkilöitä jotka uhkasivat konetta; joko juopunut turisti tai terroristi. Molempien tiedetään vaarantaneen lentomatkailua, eikä vain ulkomailla vaan myös Suomessa. Mikäli viranomaiset eivät ole salanneet mitään, viimeisimmät terrori-iskuina pidettävät lentokone kaappaukset olivat 1980-luvulla neuvostoliittolaisten yrittäessä päästä kone kaappaamalla loikkaamaan Länteen.

On mahdollista että uhkatilanteet on Suomessa julkisuudessa kuitattu "häiriöinä mekanismissa" ja halutaan ylläpitää illuusiota Suomen lintukodosta kaukana terroristien tappolistoilta.

Se on kuitenkin selvää, että jotain Suomen hallitus salaa näihin lentoasemien operaatioihin liittyen. Pidän mahdollisena, että viranomaiset ottivat opikseen Kajaanin operaation jälkeisistä spekulaatioista sosiaalisessa mediassa, ja sen sijaan että kuittasivat tapahtuneen lyhyesti "mitään ei tapahtunut"- kommenteilla, tällä kertaa päättivät suitsea kaltaisiani propellipäisiä foliohattuja antamalla sinänsä uskottavalta kuulostavan selityksen "mekaanisesta häiriöstä, josta ei haluta puhua".

Oli niin tai näin, vain tyhmä luottaa vallanpitäjiin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti