Äitiyspakkaus on siis suomalainen brändi, josta Suomi useassa maassa tunnetaan ja jota käytetään esikuvana maailmalla. Kuitenkin suuri osa pakkauksen tuotteista valmistetaan ulkomailla. Toimittaja voi olla kotimainen, mutta tuotteet valmistetaan Suomen ulkopuolella. Vanhan tiedon mukaan ulkomaisuusaste voi olla jopa 60%.
Syynä tähän on Euroopan Unioni ja sen kielto suosia kotimaista tuotantoa. Äitiyspakkauksen valmistajat täytyy kilpailuttaa ja ulkomaiset hikipajat hinnoillaan pakottavat suomalaisetkin suosimaan ulkomaista, muuten ei kilpailussa pärjää.
Ehdotan, että Suomi ryhtyisi levittämään äitiyspakkausbrändiään laajemmalti ulkomaille ja alkaisi suosia kotimaista tuotantoa sen sisällössä. Euroopan Unionin säännökset ovat niin sekavat, että stubbimaisia "luovia ratkaisuja" löytyy Unionin sääntöjen kiertämiseen ja ainahan voi tehdä uuden säännön asiasta.
Suomalainen äitiyspakkaus on yksi esimerkki asioista, joissa Suomi on edelläkävijä ja esikuva ulkomaalaisille. Tehdään siitä taas sisällöltään suomalainen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti