lauantai 5. maaliskuuta 2016

KAIKKI TIET VIEVÄT OULUUN

Viiden kunnan, eli Haukiputaan, Yli-Iin, Kiimingin, Oulunsalon ja Oulun yhdistyminen yhdeksi suureksi kunnaksi näyttää yhä enemmän neljän kunnan liittymiseltä Oulun kaupunkiin. Palvelut pikku hiljaa valuvat Oulun toimipisteisiin säästöjen nimissä. teorian mukaan Oulun ympärysalueitten asukkaat voivat kulkea hoitamassa asioitaan Oulun kaupungissa, parhaimmillaan kymmenien kilometrien päässä.

Omalla autolla pääsee, ja parkkipaikkakin Kivisydämestä useimmiten löytyy mutta bussilla asia on toinen. Liput ovat kalliita ja bussit aamuisin ja iltapäivisin osan matkasta täpötäynnä. Sitten pitää vielä jonottaa asiansa hoitaakseen ja ehtiä bussilla vielä kotiinkin. Siinä menee homma vaikeaksi.

Haukiputaalle vielä pääsee bussilla Oulusta, mutta Kellon Kiviniemestä kulkee yksi bussi tunnin välein Oulun kaupunkiin ja takaisin. Enää ei bussilla pääse Haukiputaalle kahdeksan kilometrin päähän menemättä ensin kahden kilometrin päähän Kelloon ja hyppäämättä sieltä Haukiputaan bussiin. Linjat on suunniteltu niin, että Kellon Kiviniemestä mennään Ouluun parinkymmenen kilometrin päähän mutkitellen Herukan ja Pateniemen kautta, eikä ajamalla alle kymmenen kilometrin päähän Haukiputaalle. Tästä tulee ajanhukkaa ja ympäristölle turhaa kuormitusta saastuttamalla tarpeettomasti.

Trendi on selvä: kaikkien halutaan hoitavan asiansa suuressa Oulussa ja mielellään myös muuttavan sinne palvelujen perässä. Ympäryskuntien tulisi Oulun päättäjien mielestä autioitua lähes täysin; on helpompi hallita yhtä suurta kokonaisuutta kuin tusinaa pienempää yhteisöä.

Oulun ulkopuolella asuvien valtuutettujen tulisi aktivoitua paremmin ajamaan kotiseutujensa etuja Suur-Oulun valtuustossa. Muilla ei ole valtaa eikä yhteyksiä siihen, eikä oululaisilla valtuutetuilla edes motivaatiota.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti