KAIKKI TIET VIEVÄT OULUUN
Viiden
kunnan, eli Haukiputaan, Yli-Iin, Kiimingin, Oulunsalon ja Oulun
yhdistyminen yhdeksi suureksi kunnaksi näyttää yhä enemmän neljän kunnan
liittymiseltä Oulun kaupunkiin. Palvelut pikku hiljaa valuvat Oulun
toimipisteisiin säästöjen nimissä. teorian mukaan Oulun ympärysalueitten
asukkaat voivat kulkea hoitamassa asioitaan Oulun kaupungissa,
parhaimmillaan kymmenien kilometrien päässä.
Omalla autolla
pääsee, ja parkkipaikkakin Kivisydämestä useimmiten löytyy mutta
bussilla asia on toinen. Liput ovat kalliita ja bussit aamuisin ja
iltapäivisin osan matkasta täpötäynnä. Sitten pitää vielä jonottaa
asiansa hoitaakseen ja ehtiä bussilla vielä kotiinkin. Siinä menee homma
vaikeaksi.
Haukiputaalle vielä pääsee bussilla Oulusta,
mutta Kellon Kiviniemestä kulkee yksi bussi tunnin välein Oulun
kaupunkiin ja takaisin. Enää ei bussilla pääse Haukiputaalle kahdeksan
kilometrin päähän menemättä ensin kahden kilometrin päähän Kelloon ja
hyppäämättä sieltä Haukiputaan bussiin. Linjat on suunniteltu niin, että
Kellon Kiviniemestä mennään Ouluun parinkymmenen kilometrin päähän
mutkitellen Herukan ja Pateniemen kautta, eikä ajamalla alle kymmenen
kilometrin päähän Haukiputaalle. Tästä tulee ajanhukkaa ja ympäristölle
turhaa kuormitusta saastuttamalla tarpeettomasti.
Trendi on
selvä: kaikkien halutaan hoitavan asiansa suuressa Oulussa ja
mielellään myös muuttavan sinne palvelujen perässä. Ympäryskuntien
tulisi Oulun päättäjien mielestä autioitua lähes täysin; on helpompi
hallita yhtä suurta kokonaisuutta kuin tusinaa pienempää yhteisöä.
Oulun
ulkopuolella asuvien valtuutettujen tulisi aktivoitua paremmin ajamaan
kotiseutujensa etuja Suur-Oulun valtuustossa. Muilla ei ole valtaa eikä
yhteyksiä siihen, eikä oululaisilla valtuutetuilla edes motivaatiota.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti